PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Kiedy należy iść do logopedy?

Kiedy należy iść do logopedy?

Rodzice jako najlepsi obserwatorzy swoich dzieci często zadają sobie pytanie czy mowa ich dziecka rozwija się prawidłowo i we właściwym tempie. Nawet jeśli nurtują ich wątpliwości, nie zawsze wiedzą kiedy i w jakim przypadku należy zgłosić się do specjalisty.

Na pytanie kiedy, jedna odpowiedź jest właściwa – jak najszybciej od zauważenia niepokojących objawów.

W jakim przypadku? - konsultacja logopedyczna powinna odbyć się w sytuacji kiedy dziecko:

  • Skończyło 4 miesiące i nie skupia wzroku na twarzy drugiej osoby, nie odwzajemnia uśmiechu, nie reaguje na dźwięki otoczenia
  • Skończyło 6-7 miesięcy i nie gaworzy (nie odtwarza dźwięków, sylab)
  • Skończyło 12 miesięcy i nie używa najprostszych słów typu: mama, tata, baba
  • Skończyło 2 lata i nie łączy dwóch wyrazów np. mama am (mama jeść), tata oć (tata choć) oraz nie wykonuje prostych poleceń słownych typu daj misia, chodź do mnie
  • Skończyło 3 lata, a jego mowa jest niewyraźna, często niezrozumiała dla otoczenia - jedynymi osobami rozumiejącymi komunikaty dziecka są rodzice
  • Nie wykazuje chęci komunikowania się z otoczeniem niezależnie od wieku
  • Nie reaguje na swoje imię
  • Budowa i sprawność jego narządów artykulacyjnych budzą wątpliwości (warg, języka, policzków, podniebienia, zgryzu)
  • Ssie kciuk, wargę lub policzek
  • Nadmiernie się ślini
  • Ma trudności z jedzeniem (odgryzaniem, żuciem, połykaniem) i piciem z kubeczka lub przez słomkę
  • Bawi się lub/i śpi z otwartą buzią, chrapie w nocy
  • Może mieć problemy ze słuchem – dopytuje, prosi o powtórzenie, mówi zbyt głośno
  • Nie wypowiada głosek, które powinno wypowiadać zgodnie z etapami rozwoju mowy (patrz tutaj) lub je zniekształca
  • Głoski dźwięczne zamienia na ich bezdźwięczne odpowiedniki np. zamiast bułka mówi półka, zamiast dom mówi tom
  • Podczas mówienia wysuwa język między zęby
  • Mówi „przez nos”
  • Mówi niepłynnie, „zacina się” lub przeciąga pierwszą głoskę, sylabę bądź wyraz
  • Mówiło i przestało mówić – zauważalny jest regres w rozwoju mowy
  • Wypowiada się nielogicznie, odpowiedzi są nieadekwatne do zadanego pytania

 

 

 

 

Warto pamiętać, że opieka i terapia logopedyczna możliwe są już od pierwszych miesięcy życia. Wczesne rozpoznanie trudności dziecka i wprowadzenie w codzienne funkcjonowanie zaleceń specjalisty w zakresie rozwoju mowy daje szansę krótszej i bardziej efektywnej terapii logopedycznej.

 

Opracowała Natalia Sieniuć - logopeda

Data dodania: 2020-07-08 09:31:38
Data edycji: 2020-07-08 09:37:47
Ilość wyświetleń: 967
Szczęście dziecka polega na tym, że jest kochane.

św. Jan Bosko

 

Bądź z nami
aktualności i informacje