03-005 Warszawa
ul. Wałuszewska 48
W poprzednich wpisach można znaleźć wiele informacji o tym, jak wspierać rozwój mowy dziecka lub jakie wykonywać z dzieckiem ćwiczenia, aby wspomóc terapię logopedyczną.
Tym razem natomiast zamieszczam kilka słów o prawidłowym przebiegu rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, o tym jakich umiejętności powinniśmy wypatrywać w kolejnych latach życia przedszkolaka i do czego właściwie poprzez to wsparcie i ćwiczenia dążymy.
Rozwój mowy naszych dzieci przebiega etapami i trwa kilka lat. Etap w jaki wkraczają dzieci w wieku przedszkolnym nazywany jest „okresem swoistej mowy dziecięcej”. W tym czasie dojrzewa mózg dziecka i stopniowo kształtuje się umiejętność koordynowania pracy poszczególnych grup mięśniowych odpowiedzialnych za tworzenie mowy artykułowanej. Możemy w tym czasie zaobserwować dynamiczny rozwój wypowiedzi dziecka (budowy zdań oraz dłuższych wypowiedzi) jak również samej artykulacji - z roku na rok pojawiają się coraz trudniejsze pod względem artykulacyjnym głoski.
Co warto wiedzieć o rozwoju mowy przedszkolaka – jakie symptomy prawidłowo rozwijającej się mowy powinno przejawiać dziecko wstępujące w progi przedszkola?
Trzylatek:
Czterolatek:
Pięciolatek:
Sześciolatek:
Opracowała: Natalia Sieniuć - logopeda
Szczęście dziecka polega na tym, że jest kochane.
św. Jan Bosko
03-005 Warszawa
ul. Wałuszewska 48