PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Rozwój mowy przedszkolaka

Rozwój mowy przedszkolaka

W poprzednich wpisach można znaleźć wiele informacji o tym, jak wspierać rozwój mowy dziecka lub jakie wykonywać z dzieckiem ćwiczenia, aby wspomóc terapię logopedyczną.

Tym razem natomiast zamieszczam kilka słów o prawidłowym przebiegu rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, o tym jakich umiejętności powinniśmy wypatrywać w kolejnych latach życia przedszkolaka i do czego właściwie poprzez to wsparcie i ćwiczenia dążymy.

Rozwój mowy naszych dzieci przebiega etapami i trwa kilka lat. Etap w jaki wkraczają dzieci w wieku przedszkolnym nazywany jest „okresem swoistej mowy dziecięcej”. W tym czasie dojrzewa mózg dziecka i stopniowo kształtuje się umiejętność koordynowania pracy poszczególnych grup mięśniowych odpowiedzialnych za tworzenie mowy artykułowanej. Możemy w tym czasie zaobserwować dynamiczny rozwój wypowiedzi dziecka (budowy zdań oraz dłuższych wypowiedzi) jak również samej artykulacji - z roku na rok pojawiają się coraz trudniejsze pod względem artykulacyjnym głoski.

 

Co warto wiedzieć o rozwoju mowy przedszkolaka – jakie symptomy prawidłowo rozwijającej się mowy powinno przejawiać dziecko wstępujące w progi przedszkola?

 

Trzylatek:

  • Rozumie to, co do niego mówimy i spełnia proste polecenia typu: przynieś misia, podaj kubek
  • Pytany potrafi podać swoje imię
  • Wypowiada proste, zbudowane z kilku wyrazów zdania, choć nie wszystkie formy gramatyczne są prawidłowe
  • Zadaje pytania (nie zawsze jasno sprecyzowane)
  • Mówi chętnie i dużo, ma ogromną potrzebę komunikowania się z otoczeniem
  • Wypowiada prawidłowo wszystkie samogłoski oraz spółgłoski spośród: p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, ch, j, ł
  • Charakterystyczne dla trzylatków jest zmiękczanie głosek – s, z, c, dz oraz sz, rz/ż, cz, dż wymawiane jako ś, ź, ć, dź
  • Głoski k, g często zamieniane na głoski t, d
  • Chociaż potrafi wypowiadać poprawnie wiele głosek w izolacji, to w mowie spontanicznej zamieniane są na łatwiejsze pod względem artykulacyjnym

 

Czterolatek:

  • Rozumie i wykonuje polecenia, również te, które zawierają wyrażenia przyimkowe: na, za, pod, obok
  • Rozpoznaje i nazywa kolory
  • Odpowiada na pytania, a także często pyta: dlaczego, po co?
  • Posługuje się zdaniami kilkuwyrazowymi, także złożonymi. Zdarzają się jeszcze niepoprawne konstrukcje gramatyczne
  • Potrafi mówić o przeszłości, przyszłości i teraźniejszości, choć zdarza mu się mylić określenia czasu np. wczoraj pójdę z tatą na lody, jutro byłem u lekarza
  • Tworzy neologizmy dziecięce kiedy nie pamięta lub nie zna nazwy przedmiotu czy zjawiska np. migadełko – kierunkowskaz, ucholog – lekarz od uszu
  • Głoski s, z, c, dz powinny być wymawiane twardo (z językiem schowanym za zębami)
  • Głoski k, g wymawiane prawidłowo
  • Może pojawiać się prawidłowa realizacja głoski r jednak zamiana na głoskę l nie jest jeszcze powodem do niepokoju

 

Pięciolatek:

  • Konstruuje wypowiedzi wielozdaniowe, opowiada zdarzenia, opisuje przedmioty i ich zastosowanie
  • Używa konstrukcji przyimkowych
  • W wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe
  • Staje się wrażliwe na poprawność wypowiedzi, poprawia innych i siebie
  • Ustala się prawidłowa realizacja głosek sz, rz/ż, cz, dż. Zdarza się wymowa hiperpoprawna czyli: szałata zamiast sałata, żęby zamiast zęby
  • Dopuszczalna jest jeszcze realizacja głoski r jako l

 

Sześciolatek:

  • Swobodnie posługuje się mową, świadomie używa jej do przekazywania swojej wiedzy
  • Używa dość bogatego i zróżnicowanego słownictwa
  • Prawidłowo wymawia wszystkie głoski języka polskiego (ustalona prawidłowa realizacja głosek sz, rz/ż, cz, dż oraz głoski r)

 

Opracowała: Natalia Sieniuć - logopeda

 

Data dodania: 2020-05-28 14:04:30
Data edycji: 2020-05-28 14:05:34
Ilość wyświetleń: 881
Szczęście dziecka polega na tym, że jest kochane.

św. Jan Bosko

 

Bądź z nami
aktualności i informacje