03-005 Warszawa
ul. Wałuszewska 48
Poznaliśmy zasady, na jakich dziecko może korzystać z Internetu. Wiemy, że dziecko trafi tam, wcześniej czy później, na treści dla niego nieodpowiednie, a nawet szkodliwe. Jaka jest definicja treści szkodliwych? To materiały, które mogą wywołać negatywne emocje u odbiorcy, destrukcyjnie wpływać na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci oraz młodzieży (Livingston, Smith, 2014).
Nam dorosłym często trudno jest się zorientować, co w Internecie jest prawdą, a co próbą zmanipulowania nas. Jeśli nie podejdziemy do napotkanych treści krytycznie, może okazać się, że zostaliśmy oszukani. I często tak się dzieje. Nie na darmo powstała taka dziedzina, jak psychologia biznesu – niestety często wykorzystywana w niezdrowych celach. Jak w takim świecie ma poradzić sobie dziecko? Nie ma takiej szansy, żeby to się udało bez wsparcia osoby dorosłej. Dlatego zapoznajmy się z bieżącymi niebezpieczeństwami Internetu, zanim nasze dziecko pójdzie do szkoły. Bądźmy świadomi już dzisiaj. Za rok, dwa, dojdą zapewne nowe metody wpływania na dzieci w Internecie, dlatego bądźmy czujni, uczmy dzieci krytycznego korzystania w ogóle z mediów. Internet jest potrzebny, pożyteczny, niezbędny, ale bywa bardzo niebezpieczny.
Do treści szkodliwych zaliczamy przede wszystkim:
- Treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne bądź śmierć, np. zdjęcia/filmy prezentujące ofiary wypadków, okrucieństwo wobec zwierząt, bójki;
- Treści prezentujące wulgarny, obraźliwy język;
- Treści dyskryminacyjne, promujące wrogość, nienawiść;
- Treści nawołujące do samookaleczeń, samobójstw, zachowań szkodliwych dla zdrowia (np. restrykcyjne diety), czy materiały promujące zażywanie niebezpiecznych substancji;
- Treści promujące wyidealizowany wygląd; - Treści pornograficzne;
- Internetowe wyzwania (online challenge) np. namawianie do połykania przedmiotów, środków higieny (np. tabletka do zmywarki), eksperymenty z oddechem (z wykorzystaniem worków foliowych) itp.; - Patostreamy, czyli relacje na żywo w sieci prezentujące zachowania określane i postrzegane jako patologiczne. Są to np. relacje z imprez
alkoholowych, zażywania środków psychoaktywnych, materiały prezentujące agresywne zachowania, pobicia, nagrania ludzi nieświadomych, że są nagrywani, sceny poniżania innych;
Pamiętajmy, że niestety nie wszystkie treści szkodliwe są zabronione prawnie. Ważne jest, żeby uczyć dziecko reagować na swoje emocje podczas korzystania z Internetu. Dziecko powinno wiedzieć, że jeśli się zdenerwowało, zdziwiło, przestraszyło, zasmuciło widząc coś w Internecie, powinno o tym porozmawiać z rodzicami. Uczmy tego już od przedszkola. My sami zawsze reagujmy na ekscytacje dziecka napotkanymi materiałami. Jeśli dziecko czymś się zafascynowało, należy pilnie sprawdzić te treści.
Pamiętajmy o stronie https://zglos.to/#/, kiedy napotkamy treści szkodliwe dla naszych dzieci.
Opracowała Aldona Olszewska, na bazie „Szkodliwe treści w Internecie. Nie akceptuję, reaguję! Poradnik dla rodziców.” Julia Piechna.
Szczęście dziecka polega na tym, że jest kochane.
św. Jan Bosko
03-005 Warszawa
ul. Wałuszewska 48