PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Szkodliwe treści w Internecie

Szkodliwe treści w Internecie


Poznaliśmy zasady, na jakich dziecko może korzystać z Internetu. Wiemy, że dziecko trafi tam, wcześniej czy później, na treści dla niego nieodpowiednie, a nawet szkodliwe. Jaka jest definicja treści szkodliwych? To materiały, które mogą wywołać negatywne emocje u odbiorcy, destrukcyjnie wpływać na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci oraz młodzieży (Livingston, Smith, 2014).

Nam dorosłym często trudno jest się zorientować, co w Internecie jest prawdą, a co próbą zmanipulowania nas. Jeśli nie podejdziemy do napotkanych treści krytycznie, może okazać się, że zostaliśmy oszukani. I często tak się dzieje. Nie na darmo powstała taka dziedzina, jak psychologia biznesu – niestety często wykorzystywana w niezdrowych celach. Jak w takim świecie ma poradzić sobie dziecko? Nie ma takiej szansy, żeby to się udało bez wsparcia osoby dorosłej. Dlatego zapoznajmy się z bieżącymi niebezpieczeństwami Internetu, zanim nasze dziecko pójdzie do szkoły. Bądźmy świadomi już dzisiaj. Za rok, dwa, dojdą zapewne nowe metody wpływania na dzieci w Internecie, dlatego bądźmy czujni, uczmy dzieci krytycznego korzystania w ogóle z mediów. Internet jest potrzebny, pożyteczny, niezbędny, ale bywa bardzo niebezpieczny.

Do treści szkodliwych zaliczamy przede wszystkim:

- Treści obrazujące przemoc, obrażenia fizyczne bądź śmierć, np. zdjęcia/filmy prezentujące ofiary wypadków, okrucieństwo wobec zwierząt, bójki;

- Treści prezentujące wulgarny, obraźliwy język;

- Treści dyskryminacyjne, promujące wrogość, nienawiść;

- Treści nawołujące do samookaleczeń, samobójstw, zachowań szkodliwych dla zdrowia (np. restrykcyjne diety), czy materiały promujące zażywanie niebezpiecznych substancji;

- Treści promujące wyidealizowany wygląd; - Treści pornograficzne;

- Internetowe wyzwania (online challenge) np. namawianie do połykania przedmiotów, środków higieny (np. tabletka do zmywarki), eksperymenty z oddechem (z wykorzystaniem worków foliowych) itp.; - Patostreamy, czyli relacje na żywo w sieci prezentujące zachowania określane i postrzegane jako patologiczne. Są to np. relacje z imprez
alkoholowych, zażywania środków psychoaktywnych, materiały prezentujące agresywne zachowania, pobicia, nagrania ludzi nieświadomych, że są nagrywani, sceny poniżania innych;

Pamiętajmy, że niestety nie wszystkie treści szkodliwe są zabronione prawnie. Ważne jest, żeby uczyć dziecko reagować na swoje emocje podczas korzystania z Internetu. Dziecko powinno wiedzieć, że jeśli się zdenerwowało, zdziwiło, przestraszyło, zasmuciło widząc coś w Internecie, powinno o tym porozmawiać z rodzicami. Uczmy tego już od przedszkola. My sami zawsze reagujmy na ekscytacje dziecka napotkanymi materiałami. Jeśli dziecko czymś się zafascynowało, należy pilnie sprawdzić te treści.

Pamiętajmy o stronie https://zglos.to/#/, kiedy napotkamy treści szkodliwe dla naszych dzieci.



Opracowała Aldona Olszewska, na bazie „Szkodliwe treści w Internecie. Nie akceptuję, reaguję! Poradnik dla rodziców.” Julia Piechna.

Data dodania: 2020-05-27 08:44:06
Data edycji: 2020-05-27 08:47:49
Ilość wyświetleń: 1068

Najpiękniejsze, co można dać dziecku,

to korzenie do wzrostu i skrzydła do lotu.

Bądź z nami
aktualności i informacje