Symptomy zapowiadające możliwość wystąpienie trudności w nauce czytania i pisania.
Pierwszy rok życia.
- brak raczkowania lub słabe raczkowanie; - problemy z napięciem mięśniowym; - słaba równowaga w postawie siedzącej a następnie stojącej; - asymetryczna pozycja ciała podczas siedzenia i leżenia; - utrzymujące się pierwotne odruchy wrodzone.
Wiek 2-3 lata.
- opóźniony rozwój ruchowy (problemy z równowagą podczas chodzenia czy biegania, mała zręczność rączek); - niechęć do rysowania (właściwie bazgrania kresek, linii, spirali); - brak umiejętności narysowania koła w wieku 3 lat; - opóźniony rozwój mowy.
Wiek 3-5 lat.
- niska sprawność ruchowa; - trudności z nauką jazdy na rowerku trzykołowym; - niezdarność ruchowa; - unikanie zabaw ruchowych lub rzadki udział w takich zabawach, niska satysfakcja z takich zabaw; - niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych; - trudnościami w budowaniu z klocków; - niechęcią dziecka do rysowania; - nieprawidłowy chwyt kredki/ołówka oraz nieprawidłowy nacisk na kredkę (za słaby lub za mocny) - prymitywna forma rysunku u dziecka powyżej czwartego roku życia; - trudności w składaniu puzzli i innych układanek; - opóźniony rozwój mowy i mały zasób słownictwa; - brak przejawów preferencji jednej ręki; - z końcem wieku przedszkolnego dziecko ma trudności ze wskazaniem swojej prawej ręki.