PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Postępowanie z dzieckiem nieśmiałym

Postępowanie z dzieckiem nieśmiałym

Nieśmiałość to termin, który wcale nie brzmi negatywnie. W przypadku dziewczynek często jest wręcz kulturowo pożądana. Nieśmiałe dziecko wychowuje się w końcu łatwiej, sprawia mniej problemów, ale życie takiego dziecka łatwe nie będzie. Nieśmiałość często zależna jest od czynników biologicznych (po prostu delikatny układ nerwowy)  i ostra walka z nią wcale nie jest wskazana, ale w sposób delikatny róbmy co możemy, aby wspomóc nasze nieśmiałe pociechy.

 

Co możemy zrobić:

  • przede wszystkim nie akcentujmy jego nieśmiałości, nie mówmy o niej przy innych, nie etykietujmy dziecka;
  • pokazujmy dziecku jego mocne strony, komunikujmy to, co dziecko robi dobrze;
  • uwagi przekazujmy dziecku w cztery oczy i w sposób pozytywny;
  • aranżujemy sytuacje społeczne pozwalające dziecku na gromadzenie dobrych doświadczeń z ludźmi i  przeżycie sukcesu w kontaktach społecznych (w dzisiejszych czasach jest to trudne, ale liczymy, że wrócą czasy bez koronawirusa);
  • zachęcamy dziecko do reagowania na swoje imię w prawidłowy sposób (kiedy ktoś woła patrzymy w jego kierunku, przybliżamy się do niego);
  • podejmujemy rozmowy z dzieckiem na różne tematy: ulubionych zabaw, pogody, zabawek, bajek itp.;
  • nagradzamy i chwalimy każde śmiałe zachowanie dziecka, (kiedy zauważymy nawet tylko samą próbę podejścia do innego dziecka, okazujemy swój entuzjazm i dumę z takiego zachowania, zapewniamy, że następnym razem się uda);
  • mobilizujemy dziecko do zwracania się do innych (można ćwiczyć z członkami rodziny zaczynając od tych najbliższych, przechodząc do mniej znanych osób);
  • zachęcamy do samodzielności;
  • czytamy utwory literackie, w których bohaterowie przezwyciężają swoją nieśmiałość i lęk, np. „Misiulek w przedszkolu” M. Malickiej, „Bajka o szarym słowiku” P.Księżyka;
  • uczymy dawania innym pozytywnych komunikatów – zwykła prośba "powiedz mi coś miłego" , sami oczywiście też dziecku mówimy miłe rzeczy (miłe ale koniecznie szczere)
  • zabawy kukiełkami czy maskotkami w inicjowanie kontaktów z innymi np. dziecko jest misiem, mama kotkiem i chcą się razem pobawić (pokazywanie dziecku wzorca w takiej zabawie może je ośmielić, można tu przećwiczyć wzorzec pozytywny i negatywny, kiedy dziecko spotka się z odmową).
  • nauka utrzymywania kontaktu wzrokowego z rozmówcą (chwalenie dziecka kiedy patrzy w oczy podczas rozmowy), podobnie z uśmiechem;
  • wyznaczamy zadania adekwatne do możliwości dziecka;

 

Najważniejsze jest, żeby rodzic/opiekun modelował zachowania dziecka swoją własną postawą w kontaktach społecznych (witanie się, otwartość, pozytywne nastawienie, uśmiech). Musimy też pamiętać, że nic nie osiągniemy siłą, wymagana jest delikatność i wyczucie. Ważna jest atmosfera bezpieczeństwa i akceptacji.

 

Jeżeli powyższe porady wydaja się trudne, złożone, warto  udać się do specjalisty (pedagoga, psychologa) i wspólnie pracować nad zmiana postawy dziecka. To inwestycja na całe życie. Jeżeli dziecko nie komunikuje się słownie z innymi,  konieczna jest wizyta u specjalisty.

 

Opracowała: Aldona Olszewska

 

Data dodania: 2020-07-02 17:52:42
Data edycji: 2020-07-02 17:56:44
Ilość wyświetleń: 1047
Szczęście dziecka polega na tym, że jest kochane.

św. Jan Bosko

 

Bądź z nami
aktualności i informacje