PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Postępowanie z dzieckiem nieśmiałym

Postępowanie z dzieckiem nieśmiałym

Nieśmiałość to termin, który wcale nie brzmi negatywnie. W przypadku dziewczynek często jest wręcz kulturowo pożądana. Nieśmiałe dziecko wychowuje się w końcu łatwiej, sprawia mniej problemów, ale życie takiego dziecka łatwe nie będzie. Nieśmiałość często zależna jest od czynników biologicznych (po prostu delikatny układ nerwowy)  i ostra walka z nią wcale nie jest wskazana, ale w sposób delikatny róbmy co możemy, aby wspomóc nasze nieśmiałe pociechy.

 

Co możemy zrobić:

  • przede wszystkim nie akcentujmy jego nieśmiałości, nie mówmy o niej przy innych, nie etykietujmy dziecka;
  • pokazujmy dziecku jego mocne strony, komunikujmy to, co dziecko robi dobrze;
  • uwagi przekazujmy dziecku w cztery oczy i w sposób pozytywny;
  • aranżujemy sytuacje społeczne pozwalające dziecku na gromadzenie dobrych doświadczeń z ludźmi i  przeżycie sukcesu w kontaktach społecznych (w dzisiejszych czasach jest to trudne, ale liczymy, że wrócą czasy bez koronawirusa);
  • zachęcamy dziecko do reagowania na swoje imię w prawidłowy sposób (kiedy ktoś woła patrzymy w jego kierunku, przybliżamy się do niego);
  • podejmujemy rozmowy z dzieckiem na różne tematy: ulubionych zabaw, pogody, zabawek, bajek itp.;
  • nagradzamy i chwalimy każde śmiałe zachowanie dziecka, (kiedy zauważymy nawet tylko samą próbę podejścia do innego dziecka, okazujemy swój entuzjazm i dumę z takiego zachowania, zapewniamy, że następnym razem się uda);
  • mobilizujemy dziecko do zwracania się do innych (można ćwiczyć z członkami rodziny zaczynając od tych najbliższych, przechodząc do mniej znanych osób);
  • zachęcamy do samodzielności;
  • czytamy utwory literackie, w których bohaterowie przezwyciężają swoją nieśmiałość i lęk, np. „Misiulek w przedszkolu” M. Malickiej, „Bajka o szarym słowiku” P.Księżyka;
  • uczymy dawania innym pozytywnych komunikatów – zwykła prośba "powiedz mi coś miłego" , sami oczywiście też dziecku mówimy miłe rzeczy (miłe ale koniecznie szczere)
  • zabawy kukiełkami czy maskotkami w inicjowanie kontaktów z innymi np. dziecko jest misiem, mama kotkiem i chcą się razem pobawić (pokazywanie dziecku wzorca w takiej zabawie może je ośmielić, można tu przećwiczyć wzorzec pozytywny i negatywny, kiedy dziecko spotka się z odmową).
  • nauka utrzymywania kontaktu wzrokowego z rozmówcą (chwalenie dziecka kiedy patrzy w oczy podczas rozmowy), podobnie z uśmiechem;
  • wyznaczamy zadania adekwatne do możliwości dziecka;

 

Najważniejsze jest, żeby rodzic/opiekun modelował zachowania dziecka swoją własną postawą w kontaktach społecznych (witanie się, otwartość, pozytywne nastawienie, uśmiech). Musimy też pamiętać, że nic nie osiągniemy siłą, wymagana jest delikatność i wyczucie. Ważna jest atmosfera bezpieczeństwa i akceptacji.

 

Jeżeli powyższe porady wydaja się trudne, złożone, warto  udać się do specjalisty (pedagoga, psychologa) i wspólnie pracować nad zmiana postawy dziecka. To inwestycja na całe życie. Jeżeli dziecko nie komunikuje się słownie z innymi,  konieczna jest wizyta u specjalisty.

 

Opracowała: Aldona Olszewska

 

Data dodania: 2020-07-02 17:52:42
Data edycji: 2020-07-02 17:56:44
Ilość wyświetleń: 1111

Najpiękniejsze, co można dać dziecku,

to korzenie do wzrostu i skrzydła do lotu.

Bądź z nami
aktualności i informacje