PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Motoryka mała a mowa

Motoryka mała a mowa

 

Motoryka mała to sprawność ruchowa dłoni, zdolność do precyzyjnych ruchów palców. To właśnie rozwijająca się motoryka mała pozwala niemowlęciu chwycić grzechotkę, przedszkolakowi samodzielnie ubrać się, zjeść i manipulować zabawkami, a w szkolnej ławce umożliwi efektywną naukę pisania.

Motoryka mała jest także ściśle związana z rozwojem mowy, a przyczynę takiej zależności znajdziemy w budowie naszego mózgu. Otóż, ośrodek odpowiedzialny za precyzyjne ruchy dłoni zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie ruchowego ośrodka mowy. Stymulując precyzyjną pracę dłoni aktywizujemy „przy okazji” obszar kory mózgowej odpowiedzialny za mowę, pobudzamy go do działania, a więc do mówienia. Wszelkie proponowane dziecku aktywności wymagające manipulowania dłońmi będą zatem cennym wsparciem rozwijającej się mowy dziecka oraz będą miały pozytywny wpływ na terapię logopedyczną.

Motorykę małą, a przy tym pośrednio dokładne ruchy aparatu artykulacyjnego, rodzice  z powodzeniem mogą stymulować w domu pozwalając dziecku na:

  • samodzielne ubieranie się, sznurowanie butów, zapinanie guzików
  • samodzielne jedzenie i posługiwanie się sztućcami
  • nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemek, sznurówek przez różne otwory
  • wiązanie supełków na lince, sznurówce i rozplątywanie ich
  • lepienie z plasteliny, modeliny, ciastoliny, masy solnej
  • wspólne zagniatanie ciasta
  • zgniatanie gazet w kule i rzucanie do celu, darcie gazet
  • malowanie farbami używając nie tylko pędzla ale i palców
  • rysowanie kredkami pastelowymi, świecowymi, ołówkowymi
  • pisanie palcem wskazującym w kaszy mannie, mące rozsypanej na tacy czy stole
  • pisanie w piance do golenia rozsmarowanej po stole
  • cięcie nożyczkami
  • przesypywanie piasku, kaszy, makaronu; szukanie w nich małych przedmiotów
  • przelewanie wody do naczyń o różnej średnicy
  • zbieranie drobnych elementów palcem wskazującym i kciukiem, pęsetą np. monet, grochu, fasoli
  • odkręcanie i zakręcanie butelek, słoików
  • dopasowywanie kształtów do różnych otworów
  • worek niespodzianek - przeszukiwanie worka wypełnionego małymi przedmiotami
  • budowanie z klocków drewnianych, lego
  • układanie puzzli
Data dodania: 2020-05-07 10:36:57
Data edycji: 2020-05-07 10:38:15
Ilość wyświetleń: 959
Szczęście dziecka polega na tym, że jest kochane.

św. Jan Bosko

 

Bądź z nami
aktualności i informacje