Motoryka mała to sprawność ruchowa dłoni, zdolność do precyzyjnych ruchów palców. To właśnie rozwijająca się motoryka mała pozwala niemowlęciu chwycić grzechotkę, przedszkolakowi samodzielnie ubrać się, zjeść i manipulować zabawkami, a w szkolnej ławce umożliwi efektywną naukę pisania.
Motoryka mała jest także ściśle związana z rozwojem mowy, a przyczynę takiej zależności znajdziemy w budowie naszego mózgu. Otóż, ośrodek odpowiedzialny za precyzyjne ruchy dłoni zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie ruchowego ośrodka mowy. Stymulując precyzyjną pracę dłoni aktywizujemy „przy okazji” obszar kory mózgowej odpowiedzialny za mowę, pobudzamy go do działania, a więc do mówienia. Wszelkie proponowane dziecku aktywności wymagające manipulowania dłońmi będą zatem cennym wsparciem rozwijającej się mowy dziecka oraz będą miały pozytywny wpływ na terapię logopedyczną.
Motorykę małą, a przy tym pośrednio dokładne ruchy aparatu artykulacyjnego, rodzice z powodzeniem mogą stymulować w domu pozwalając dziecku na:
samodzielne ubieranie się, sznurowanie butów, zapinanie guzików
samodzielne jedzenie i posługiwanie się sztućcami
nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemek, sznurówek przez różne otwory
wiązanie supełków na lince, sznurówce i rozplątywanie ich
lepienie z plasteliny, modeliny, ciastoliny, masy solnej
wspólne zagniatanie ciasta
zgniatanie gazet w kule i rzucanie do celu, darcie gazet
malowanie farbami używając nie tylko pędzla ale i palców