PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Motoryka mała a mowa

Motoryka mała a mowa

 

Motoryka mała to sprawność ruchowa dłoni, zdolność do precyzyjnych ruchów palców. To właśnie rozwijająca się motoryka mała pozwala niemowlęciu chwycić grzechotkę, przedszkolakowi samodzielnie ubrać się, zjeść i manipulować zabawkami, a w szkolnej ławce umożliwi efektywną naukę pisania.

Motoryka mała jest także ściśle związana z rozwojem mowy, a przyczynę takiej zależności znajdziemy w budowie naszego mózgu. Otóż, ośrodek odpowiedzialny za precyzyjne ruchy dłoni zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie ruchowego ośrodka mowy. Stymulując precyzyjną pracę dłoni aktywizujemy „przy okazji” obszar kory mózgowej odpowiedzialny za mowę, pobudzamy go do działania, a więc do mówienia. Wszelkie proponowane dziecku aktywności wymagające manipulowania dłońmi będą zatem cennym wsparciem rozwijającej się mowy dziecka oraz będą miały pozytywny wpływ na terapię logopedyczną.

Motorykę małą, a przy tym pośrednio dokładne ruchy aparatu artykulacyjnego, rodzice  z powodzeniem mogą stymulować w domu pozwalając dziecku na:

  • samodzielne ubieranie się, sznurowanie butów, zapinanie guzików
  • samodzielne jedzenie i posługiwanie się sztućcami
  • nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemek, sznurówek przez różne otwory
  • wiązanie supełków na lince, sznurówce i rozplątywanie ich
  • lepienie z plasteliny, modeliny, ciastoliny, masy solnej
  • wspólne zagniatanie ciasta
  • zgniatanie gazet w kule i rzucanie do celu, darcie gazet
  • malowanie farbami używając nie tylko pędzla ale i palców
  • rysowanie kredkami pastelowymi, świecowymi, ołówkowymi
  • pisanie palcem wskazującym w kaszy mannie, mące rozsypanej na tacy czy stole
  • pisanie w piance do golenia rozsmarowanej po stole
  • cięcie nożyczkami
  • przesypywanie piasku, kaszy, makaronu; szukanie w nich małych przedmiotów
  • przelewanie wody do naczyń o różnej średnicy
  • zbieranie drobnych elementów palcem wskazującym i kciukiem, pęsetą np. monet, grochu, fasoli
  • odkręcanie i zakręcanie butelek, słoików
  • dopasowywanie kształtów do różnych otworów
  • worek niespodzianek - przeszukiwanie worka wypełnionego małymi przedmiotami
  • budowanie z klocków drewnianych, lego
  • układanie puzzli
Data dodania: 2020-05-07 10:36:57
Data edycji: 2020-05-07 10:38:15
Ilość wyświetleń: 1019

Najpiękniejsze, co można dać dziecku,

to korzenie do wzrostu i skrzydła do lotu.

Bądź z nami
aktualności i informacje