PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Jak wychowywać zgodnie z etapami rozwoju dziecka

Jak wychowywać zgodnie z etapami rozwoju dziecka

W rozwoju człowieka występują tak zwane okresy sensytywne (wg. F.Corominas). Są to fazy, w których człowiek ma szczególną wrażliwość, oraz gotowość organizmu i umysłu do przyswajania konkretnych umiejętności. Okresy te są niepowtarzalne. Wdrożenie dziecka do danej umiejętności, poza najwłaściwszym do tego czasem/wiekiem, wymaga dużo więcej wysiłku  i woli ze strony dziecka i opiekuna. Np. dziecko w wieku 1-4 lat uczy się mówić bez wysiłku, naturalnie i z radością. Dotyczy to także języków obcych.

Wszystkie działania składające się na rozwój osoby mają odpowiedni czas. Według tej teorii  trudno będzie nauczyć dziecko piętnastoletnie „porządku” i „szczerości”, jeśli do dziewiątego roku życia nie wdrożyliśmy w jego życie odpowiednich nawyków. Nie oznacza to, że jeśli nie opanujemy „posłuszeństwa”, czy „pracowitości” w okresie sensytywnym, to nie opanujemy ich w ogóle. Możemy je próbować wypracować później, ale będzie to od nas wymagało dużego wysiłku. Niektórych funkcji, jak np. mowy, języka, nie uda się nigdy opanować w stopniu choćby dobrym. Organizm i umysł ludzki działa bowiem inaczej na poszczególnych etapach rozwoju i warto to wykorzystać. "Wszystko ma swój czas”. Żeby to wykorzystać, należy najpierw wiedzieć, kiedy nasze dziecko ma większe możliwości nabycia danej umiejętności. Według omawianej teorii wygląda to następująco:

Mowa – od 1 do 4 roku życia

Język – od 1 do 8 roku życia

Czytanie - od  3 do 8 roku życia

Pisanie - od 4 do 9 roku życia

Liczenie w pamięci  - od 3 do 10 roku życia

Myślenie przyczynowo-skutkowe - od 6 do 12 roku życia

Porządek - od 0,5 do 5 roku życia

Uczciwość - od 3 do 9 roku życia

Rywalizacja - od 7 do 12 roku życia

 

W załączeniu tabela z rozszerzoną ilością okresów sensytywnych ze strony http://www.wychowanie.com.pl./  Sporządzono na podstawie książki Fernando Corominas  „Wychowywać dziś”.

 

Data dodania: 2020-07-21 06:58:51
Data edycji: 2020-07-21 07:13:06
Ilość wyświetleń: 1058
Szczęście dziecka polega na tym, że jest kochane.

św. Jan Bosko

 

Bądź z nami
aktualności i informacje