PROWADZIMY W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE Z INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - OTWÓRZ
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Jak wychowywać w zgodzie z etapami rozwoju dziecka (część dalsza).

Jak wychowywać w zgodzie z etapami rozwoju dziecka (część dalsza).

Skoro w rozwoju dziecka występują tak zwane okresy sensytywne, jak je wykorzystać?

Kiedy dziecko jest w odpowiednim wieku podejmujmy następujące działania:

ZMYSŁY – do 5 roku życia rozwijajmy zmysły, sprawdzajmy jaki rodzaj dotyku, faktury przedmiotów odpowiada dziecku, jakie odgłosy mu się podobają, jak działa na dziecko dźwięk i światło z kolorami – wszystko to delikatnie i stopniowo, z dostosowaniem do zainteresowania dziecka. Przydatne tu  będą takie zabawki jak: instrumenty, klocki sensoryczne, plasteliny/ciastoliny, kalejdoskopy i inne zabawki stymulujące wzrok.

PORZĄDEK – od 1 do 4 roku życia motywujemy dzieci do odkładania zabawek na miejsce bez większego wysiłku – jeżeli zaczniemy naukę sprzątania wcześnie, będzie to dla dziecka tak naturalne, jak wkładanie łyżki do buzi. Przy okazji uczymy estetyki, porządek wygląda przecież znacznie lepiej niż bałagan – jeśli dziecko przyzwyczai się do porządku, zawsze będzie miało potrzebę zadbania o swoje otoczenie,  a w tym wieku mamy szczególna potrzebę rutyny, powtarzalności. Zabawki, które nas w tym wspomogą to klocki, sortery, cylindry, składane piramidki, pudełeczka i szufelka ze zmiotką.

RUCH – od 1 do 6 roku życia zadbajmy przede wszystkim o rozwój sprawności fizycznej. Najpierw jest to nauka chodzenia, pozwólmy dziecku korzystać z nóżek, ograniczajmy użycie wózka, kiedy tylko to możliwe. Od 2,5 roku stawiajmy nacisk na ćwiczenie balansowania – równowagi, bieganie, powtarzanie ruchów. Zwróćmy uwagę na zabawki, które rozwijają takie umiejętności i odwiedzajmy place zabaw jak najczęściej. Huśtawka w domu czy na podwórku bardzo wskazana.

ROZWÓJ SPOŁECZNY – od 2,5 do 4,5 roku życia wdrażajmy zasady dobrego zachowania, czyli takiego, które pozwala dobrze nam się czuć z innymi, bez poczucia krzywdy, ale i bez krzywdzenia. Motywujmy dzieci do interakcji społecznych, tłumaczmy zasady jakimi powinno kierować się w kontaktach z innymi, bądźmy dla dziecka najlepszym wzorem kontaktów z innymi, wskazujmy i nazywajmy emocje, które dzieci obserwują u siebie i innych, uczmy jak reagować na emocje. Pomogą nam w tym książki, opowieści ze swojego życia i życia innych, praca nad poczuciem własnej wartości dziecka (szczere chwalenie, bezwarunkowa miłość).

Liczenie, czytanie, pisanie, relacje przestrzenne - to umiejętności, przy nauce których ogromne i fachowe wsparcie otrzymują rodzice ze strony przedszkola i szkoły.

Nawet jeśli przegapimy dany okres sensytywny, lub z przyczyn losowych dziecko nie może wykorzystać tego najlepszego czasu, nie martwmy się. Zdolność uczenia się wszystkich tych funkcji pozostaje również w późniejszym okresie. Po prostu nie będzie to już tak lekka i przyjemna nauka.

Jak widać wiek przedszkolny jest bardzo wymagający dla rodziców i opiekunów, ale pamiętajmy też, że te wszystkie fazy dzieci w większości przypadków przechodzą spontanicznie. Ważne, żebyśmy nie przeszkadzali i pozwalali na rozwój. Mama, która  często sprząta zabawki trzylatka sama, musi liczyć się z tym, że nie zastanie porządku w pokoju nastolatka. Tata, który pomija milczeniem silne emocje dziecka, nie może oczekiwać, że dziecko okaże empatie płaczącemu koledze z podwórka.

 

Opracowała: Aldona Olszewska, psycholog

Data dodania: 2020-07-27 12:56:22
Data edycji: 2020-07-27 12:57:21
Ilość wyświetleń: 852

Najpiękniejsze, co można dać dziecku,

to korzenie do wzrostu i skrzydła do lotu.

Bądź z nami
aktualności i informacje