03-005 Warszawa
ul. Wałuszewska 48
Aby dziecko w sposób naturalny mogło przyswoić mowę musi przyjść na świat z prawidłowo funkcjonującymi zmysłami. Ze wszystkich zmysłów, szczególną rolę w procesie nabywania języka, pełni niewątpliwie słuch. Mowy uczymy się poprzez naśladownictwo, dlatego, żeby mieć możliwość opanowania komunikacji językowej musimy słyszeć mowę innych ludzi i swoją.
Wychwytywanie dźwięków z otoczenia, w tym dźwięków mowy, możliwe jest poprzez analizator słuchowy, zbudowany:
Zatem, aby dźwięk został przez nas zrozumiany i wykorzystany jako informacja o otaczającym nas świecie nie wystarczy go dostrzec i usłyszeć, ale należy go zlokalizować w przestrzeni, zapamiętać, rozpoznać, połączyć z innymi bodźcami, a także różnicować z pozostałymi dźwiękami. Cały ten proces to nic innego jak percepcja słuchowa, która kształtuje się od narodzin, a nawet wcześniej – jeszcze w życiu płodowym. Uwarunkowana jest prawidłową budową narządu słuchu, stopniowym dojrzewaniem układu nerwowego oraz odpowiednią stymulacją dźwiękową płynącą ze środowiska w jakim przebywa maluch.
Stymulowanie percepcji słuchowej dziecka można zacząć już od pierwszych dni życia. Wielu bodźców dostarczamy dziecku zupełnie nieświadomie poruszając się w pobliżu dziecka, wykonując czynności dnia codziennego i przemawiając do niego przy każdej nadarzającej się sytuacji. Wszelkie szumy, szelesty, trzaski, stuknięcia wytwarzane przy okazji różnych aktywności pobudzają jego analizator słuchowy.
Istnieje szereg zabaw pozytywnie wpływających na rozwój percepcji słuchowej dzieci, tych młodszych i tych starszych. Poniżej przedstawiam kilka przykładów:
Opracowała: Natalia Sieniuć - logopeda
Szczęście dziecka polega na tym, że jest kochane.
św. Jan Bosko
03-005 Warszawa
ul. Wałuszewska 48