Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Reset
Reset

Rozwijanie słownictwa

Rozwijanie słownictwa

Rozwijanie słownictwa

Rodzice potrafią zrozumieć swoje dzieci bez słów. Każda mama bezbłędnie interpretuje płacz niemowlęcia komunikujący o niezaspokojonej potrzebie, a później „krzywą” minę przedszkolaka, który posprzeczał się z kolegą z grupy. Wystarczy spojrzeć na wyraz twarzy swojej pociechy i już wiadomo - potrzebna pomoc. Często zdarza nam się kończyć wypowiedź za swoje dziecko lub zaspokajać jego potrzebę zanim jeszcze zdąży ją ubrać w słowa… Inaczej wygląda sytuacja w relacjach z rówieśnikami, nauczycielem czy dalszymi krewnymi. Poza domem dziecko znajduje się w wielu sytuacjach wymagających komunikacji opartej na słowie. Mowa jest umiejętnością, która pozwala dziecku na porozumiewanie się z otoczeniem, wyrażanie swoich myśli i potrzeb.  Warto więc od najmłodszych lat zadbać o rozwój słownictwa dziecka, po to by w przyszłości zaowocowało to lekkością wypowiedzi.

Jak to zrobić?

Po 1) Mówmy do dziecka jak najczęściej. Słowo towarzyszy dziecku od momentu narodzin, a może nawet wcześniej – przecież już w łonie matki docierają do dziecka dźwięki otoczenia. Dziecko nigdy nie jest za małe by do niego mówić, ono chłonie jak gąbka nasze wypowiedzi, sposób ich budowania oraz różnorodność słów.

Po 2) Zaangażowanie w rozmowę z dzieckiem do podstawa. Słuchajmy uważnie, zadawajmy pytania i pod żadnym pozorem nie dopowiadajmy        i nie kończmy zdania za dziecko. Ono właśnie ćwiczy sztukę wypowiedzi.

Po 3) Opowiadajmy dziecku bajki, recytujmy wierszyki i czytajmy, po to by z czasem samo chętnie sięgało po lekturę dostosowaną do wieku. Oprócz czerpania ze skarbnicy nowych słów, podczas czytania, dziecko uczy się słuchania, rozwija swoja wyobraźnię, pobudza ciekawość.

Po 4) Czas na zabawę. Poniżej przedstawiam kilka nietrudnych do zorganizowania zabaw rozwijających zasób słownictwa dziecka:

  • Zagadki – tworzymy zagadki słowne opisując wybrany przedmiot lub zwierzę np. jakie to zwierzę, które jest powolne, nosi swój dom na grzbiecie…

 

  • Układamy rymy – szukamy słów rymujących się z podanym wyrazem np. kaczka – paczka, rama – lama, wóz – luz itp.

 

  • Podajemy wyrazy rozpoczynające się ostatnią głoską poprzedniego wyrazu sroka, ananas, sorbet, tor, rondo itd.

 

  • Szukamy określeń danego słowa jaka może być książka – ciekawa, interesująca, wciągająca, gruba, zniszczona, nowa, nudna, historyczna itd.

 

  • Wymyślamy zdrobnienia i zgrubienia wyrazów kot – kotek, kiciuś, koteczek, kocisko, kocur itp.

 

  • „10 pytań” – jedna osoba wybiera wyraz, reszta graczy może zadać 10 pytań, które pomogą ten wyraz odgadnąć np. parasol – Czy to jest przedmiot? Czy jest duży? Czy można go schować w szafie? Itd.

 

  • Tworzymy zbiory wokół określonej kategorii np. wymień zielone warzywa, wymień pojazdy kołowe, wymień zwierzęta mieszkające w lesie itd. Tutaj zachęcam do wykorzystania gry rozwijającej zasób słownictwa dziecka „Wymień pięć” opisanej pod tym adresem: 
https://domologo.pl/logopedia/wspieranie-mowy/rozwijanie-zasobu-slownictwa/wymien-piec-zabawa-rozwijajaca-zasob-slownictwa/
 

 

Można wykorzystać łapki tak jak autor gry lub po prostu kartkę z bloku technicznego pociętą na równe prostokąty.

Czas poświecony przygotowanie gry z pewnością zaowocuje świetną zabawą całej rodziny!

 

Opracowała: Natalia Sieniuć - logopeda

  

 

Data dodania: 2020-04-27 09:49:23
Data edycji: 2020-04-27 09:56:02
Ilość wyświetleń: 704
Bądź z nami
aktualności i informacje