Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Reset
Reset

Rozwój mowy przedszkolaka

Rozwój mowy przedszkolaka

W poprzednich wpisach można znaleźć wiele informacji o tym, jak wspierać rozwój mowy dziecka lub jakie wykonywać z dzieckiem ćwiczenia, aby wspomóc terapię logopedyczną.

Tym razem natomiast zamieszczam kilka słów o prawidłowym przebiegu rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, o tym jakich umiejętności powinniśmy wypatrywać w kolejnych latach życia przedszkolaka i do czego właściwie poprzez to wsparcie i ćwiczenia dążymy.

Rozwój mowy naszych dzieci przebiega etapami i trwa kilka lat. Etap w jaki wkraczają dzieci w wieku przedszkolnym nazywany jest „okresem swoistej mowy dziecięcej”. W tym czasie dojrzewa mózg dziecka i stopniowo kształtuje się umiejętność koordynowania pracy poszczególnych grup mięśniowych odpowiedzialnych za tworzenie mowy artykułowanej. Możemy w tym czasie zaobserwować dynamiczny rozwój wypowiedzi dziecka (budowy zdań oraz dłuższych wypowiedzi) jak również samej artykulacji - z roku na rok pojawiają się coraz trudniejsze pod względem artykulacyjnym głoski.

 

Co warto wiedzieć o rozwoju mowy przedszkolaka – jakie symptomy prawidłowo rozwijającej się mowy powinno przejawiać dziecko wstępujące w progi przedszkola?

 

Trzylatek:

  • Rozumie to, co do niego mówimy i spełnia proste polecenia typu: przynieś misia, podaj kubek
  • Pytany potrafi podać swoje imię
  • Wypowiada proste, zbudowane z kilku wyrazów zdania, choć nie wszystkie formy gramatyczne są prawidłowe
  • Zadaje pytania (nie zawsze jasno sprecyzowane)
  • Mówi chętnie i dużo, ma ogromną potrzebę komunikowania się z otoczeniem
  • Wypowiada prawidłowo wszystkie samogłoski oraz spółgłoski spośród: p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, ch, j, ł
  • Charakterystyczne dla trzylatków jest zmiękczanie głosek – s, z, c, dz oraz sz, rz/ż, cz, dż wymawiane jako ś, ź, ć, dź
  • Głoski k, g często zamieniane na głoski t, d
  • Chociaż potrafi wypowiadać poprawnie wiele głosek w izolacji, to w mowie spontanicznej zamieniane są na łatwiejsze pod względem artykulacyjnym

 

Czterolatek:

  • Rozumie i wykonuje polecenia, również te, które zawierają wyrażenia przyimkowe: na, za, pod, obok
  • Rozpoznaje i nazywa kolory
  • Odpowiada na pytania, a także często pyta: dlaczego, po co?
  • Posługuje się zdaniami kilkuwyrazowymi, także złożonymi. Zdarzają się jeszcze niepoprawne konstrukcje gramatyczne
  • Potrafi mówić o przeszłości, przyszłości i teraźniejszości, choć zdarza mu się mylić określenia czasu np. wczoraj pójdę z tatą na lody, jutro byłem u lekarza
  • Tworzy neologizmy dziecięce kiedy nie pamięta lub nie zna nazwy przedmiotu czy zjawiska np. migadełko – kierunkowskaz, ucholog – lekarz od uszu
  • Głoski s, z, c, dz powinny być wymawiane twardo (z językiem schowanym za zębami)
  • Głoski k, g wymawiane prawidłowo
  • Może pojawiać się prawidłowa realizacja głoski r jednak zamiana na głoskę l nie jest jeszcze powodem do niepokoju

 

Pięciolatek:

  • Konstruuje wypowiedzi wielozdaniowe, opowiada zdarzenia, opisuje przedmioty i ich zastosowanie
  • Używa konstrukcji przyimkowych
  • W wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe
  • Staje się wrażliwe na poprawność wypowiedzi, poprawia innych i siebie
  • Ustala się prawidłowa realizacja głosek sz, rz/ż, cz, dż. Zdarza się wymowa hiperpoprawna czyli: szałata zamiast sałata, żęby zamiast zęby
  • Dopuszczalna jest jeszcze realizacja głoski r jako l

 

Sześciolatek:

  • Swobodnie posługuje się mową, świadomie używa jej do przekazywania swojej wiedzy
  • Używa dość bogatego i zróżnicowanego słownictwa
  • Prawidłowo wymawia wszystkie głoski języka polskiego (ustalona prawidłowa realizacja głosek sz, rz/ż, cz, dż oraz głoski r)

 

Opracowała: Natalia Sieniuć - logopeda

 

Data dodania: 2020-05-28 14:04:30
Data edycji: 2020-05-28 14:05:34
Ilość wyświetleń: 740
Bądź z nami
aktualności i informacje